wtorek, 4 lutego 2014

Waris Dirie, Cathleen Miller - Kwiat Pustyni

"Poznałam, że szczęście to nie to, co mam, bo nie miałam nic, a byłam szczęśliwa."

Jeżeli zaczniesz się przejmować porażkami, rozpadniesz się na kawałki.”

Czy kiedykolwiek słyszeliście co to jest obrzezanie? Jeśli nie, to biografia Waris Dirie pt. „Kwiat Pustyni” świetnie przybliży Wam ten wstrząsający temat, ale też otworzy oczy na wiele innych.

Waris Dirie to somalijska modelka, która w wieku 5 lat została obrzezana. Kiedy miała 13 lat postanowiła uciec do Mogadiszu przed niechcianym małżeństwem. Tam dostałam szansę wyjazdu do Londynu, gdzie początkowo przez 4 lata pracowała jako służąca, a następnie rozpoczęła swoją karierę w modelingu. Nieważny paszport sprawił, że musiała poślubić brata swojej przyjaciółki, który okazał się dla niej dużym problemem w późniejszym czasie. Kiedy sprawa z papierami nie stała już na przeszkodzie, Waris wyjechała do Nowego Jorku, a jej kariera nabrała tempa.


Kwiat Pustyni porusza wiele przejmujących tematów. Poczynając od ciężkiego życia w krajach trzeciego świata, przez tęsknotę, po spełnienie swoich marzeń. Dirie pisze w niej o sile woli, słusznym buncie małej dziewczynki oraz niewiarygodnej przemianie „dziecka pustyni” w przepiękną, twardą kobietę, która podbiła światowe wybiegi. Opisane zdarzenia wstrząsają nawet najtwardsze serca. Zapewniam, że nie jedna osoba uroni łzę podczas czytania.

Wiele osób nie wie nic o afrykańskich zwyczajach. Jednym z nich jest właśnie rytuał obrzezania. Polega on na wycięciu narządów płciowych kobiety, a następnie ich zaszyciu i pozostawieniu tylko małej dziurki. Po tym, co pisze o nim Dirie, można się domyśleć, że sprawia on kobietom wiele bólu i cierpienia nie tylko podczas jego wykonywania, ale też w dorosłym życiu.  Poza tym przeprowadza się go w niesterylnych warunkach za pomocą noża, żyletki, a nawet zębów, przez co każdego dnia umiera tysiące dzieci.

Kwiat Pustyni stała się jedną z moich ulubionych książek. Biografia Waris wciąga tak bardzo, że nie zauważa się upływającego na czytaniu czasu. Całość została napisana prostym językiem, dzięki czemu łatwo zrozumieć sens. Książka przenosi nas w zupełnie inną rzeczywistość i sprawia, że zupełnie inaczej patrzymy na świat. Z każdą linijką, stroną, rozdziałem zaczynamy sobie zdawać sprawę, że nasze życie nie jest tak złe, jak często nam się wydaje. W Kwiecie Pustyni poznajemy temat tabu, który przez setki lat ludność afrykańska starała się ukryć.

Czy są jakieś minusy?
Hmm… ja takowych nie zauważyłam. Jest to po prostu wzruszająca i piękna opowieść, o niezwykłym życiu zwykłej afrykańskiej kobiety. Tu nie może być minusów.

Godna uwagi jest również ekranizacja Kwiatu Pustyni z Liyą Kebede w roli głównej.

Biografię Waris polecam wszystkim, a szczególnie tym, którzy nie potrafią docenić swojego życia. Sądzę, że wyniosą z tej książki wielką naukę. Jest ona dobra zarówno dla ludzi młodych, jak i starszych. To historia, która wstrząsa i niesamowicie chwyta za serce. Osoby, które myślą, że życie modelek jest usłane różami, po jej przeczytaniu zmienią zdanie.

Ocena: 10/10


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam :D
Bardzo mi miło, że odwiedzasz mojego bloga.
Zachęcam do komentowania.
Pamiętaj o zachowaniu pełnej kultury!
Mam nadzieję, że jeszcze tu wrócisz.
Pozdrawiam!